E-bikes en e-scooters zijn populairder dan ooit. Maar met de stijging van het aantal elektrische fietsen en scooters stijgt ook het aantal branden dat wordt veroorzaakt door de bijbehorende accu’s. Vaak met rampzalige gevolgen. Een veelvoorkomend en groeiend probleem in Nederland…
Daarom hebben twee Nederlandse veiligheidsregio’s, in samenwerking met de Nederlandse brandweerdiensten, vandenbusken gevraagd om een vervolgcampagne te creëren. Een vervolg op de campagne die wij eerder creëerden voor RAI Vereniging. Het doel van deze campagne? Hun inwoners allereerst bewust maken van dit probleem, wat uiteindelijk moet leiden tot een gedragsverandering in hoe accu’s geladen worden.
Vóór onze campagne, was men het erover eens dat vooral de accu de schuldige is in dit verhaal. Om ons uiteindelijke doel te bereiken, moest daar eerst een verandering in plaatsvinden. De verantwoordelijkheid moest worden verschoven naar de gebruiker. Op een positieve manier, zonder met de vinger te wijzen.
Met die reden hebben we het gebruik van de accu gekoppeld aan het gebruik van een e-bike of e-scooter. Waar je als eigenaar het liefst zo lang mogelijk van wilt genieten.
De strategie was om direct bruikbare inzichten te bieden, in de vorm van 10 tips. Door deze tips te volgen, zorgt de eigenaar van een e-bike of e-scooter direct voor een verlenging van de levensduur van de accu, waardoor er langer genoten kan worden van het rijden op de elektrische tweewieler.
We ontwikkelden de campagne: “Ik Laad Accuraat”. Een dubbelzinnige slogan, waarmee we de boodschap perfect konden laden. Naast het feit dat het woord “accu” onderdeel is van het woord “accuraat”, communiceert het de zorgvuldigheid, waarmee een e-bike of e-scooter accu geladen moet worden. Een campagne die optimisme uitstraalt, zowel in look-and-feel als in de campagneslogan. Door er “ik” aan toe te voegen, wordt er ingespeeld op een gevoel van empowerment; met deze 10 tips ga jij het goed doen! Bovendien rijmt het, wat de kans vergroot dat de boodschap blijft hangen.
Door middel van Facebook, Instagram en YouTube ads bereikten we de doelgroep. Veelal werd de eerste tip direct in de uiting gegeven. Voor de overige 9 tips werd er verwezen naar de campagnewebsite.
Op Google en Marktplaats adverteerden we gericht op zoektermen gerelateerd aan (tweedehands) e-bikes en e-scooters.
Onder fietsenwinkels werd een campagne-kit verspreid, met daarin o.a. posters en flyers. Daarbij werden e-bikes door hen voorzien van “Ik Laad Accuraat” zadelhoesjes en hang tags met campagnecommunicatie.
Recent zijn de eerste Ik Laad Accuraat stoeptegels geïnstalleerd, op locaties waar veel fietsen worden geparkeerd. Een geweldige, relevante uitbreiding van deze campagne!
Neem contact op met Arnout van den Busken via 020 – 316 24 00, arnout@busken.nl of via onderstaand contactformulier. Wij denken graag mee hoe we jouw merk van B naar A brengen!
vandenbusken is aangesloten bij InterDirect. Een samenwerking tussen onafhankelijke digital- en dialoogmarketing bureaus over de hele wereld.
vandenbusken is lid van DDMA. DDMA is de branchevereniging voor data driven marketing. Daarnaast heeft vandenbusken het keurmerk Privacy Waarborg van DDMA.