Lange termijn
is sleutelwoord
Communicatiecampagnes: “Lange termijn is sleutelwoord”
Marketing als uitgangspunt voor communicatie. Dat is hoe veel commerciële organisaties campagnes insteken. Kijk je vanuit het perspectief van een vereniging of stichting, dan vraagt dit om een andere zienswijze.
Schakelen en
doorpakken
Camiel Versluis, directeur Kwaliteitsregister Tandartsen (KRT), en Arnout van den Busken, eigenaar marketingcommunicatiebureau vandenbusken, gaan in gesprek over het verschil in communicatiecampagnes tussen een stichting en commerciële organisatie. Al ruim een decennium werkt KRT samen met vandenbusken.
SCHAKELEN EN DOORPAKKEN
Campagnes die in het teken staan van acties, snel schakelen en korte deadlines. Dat is de ervaring van Camiel binnen een commerciële organisatie, waar hij voor KRT actief was. “Het vraagt om omschakelen. Naast het fluctueren van budgetten, draait alles om snelheid. Snel schakelen en doorpakken, terwijl binnen verenigingen en stichtingen de lange termijn juist centraal staat.” Arnout beaamt dat. “Campagnes voor een vereniging of stichting vragen om een uitgebalanceerde en tactvolle strategie. Zij zijn de spil tussen leden en de einddoelgroep.” “Verenigingen en stichtingen communiceren met leden en leden verwachten dat je als organisatie het hele jaar aanwezig bent,” legt Camiel uit. “Er is dus ook het hele jaar door communicatie nodig.” “Leden verwachten dat je als organisatie het hele jaar aanwezig bent. Er is dus ook het hele jaar door communicatie nodig.”
DE MASSA IN DE NICHE
Campagnes binnen verenigingen en stichtingen liggen in de sfeer van voorlichting, imago en merkvertrouwdheid. Doet een stichting aan leden werving? Dan willen zij het imago creëren dat het een fijne stichting is om lid van te zijn. “Van 1 of 2 leden kan een stichting niet bestaan, eveneens niet van een lidmaatschap van een paar maanden. Als stichting wil je de massa binnen de niche bereiken. En ervoor zorgen dat leden voor een langdurig lidmaatschap gaan.” Naast ledenwerven is het bouwen aan een stabiele relatie dan ook essentieel om te blijven bestaan. Dat vraagt om een heel andere aanpak, vindt Camiel.
Lars van Waveren
Operations manager
Martijn Groenewegen
Creative manager
Kim van het Hooft
Projectmanager
Margret Ashby
Administrator
Jan van Oest
Designer
Rianne van der Geest
Designer
Gaya Sanders
Webdeveloper
Daisy van den Busken
Project assistant
Iris Nijkamp
HR Manager
Contact
Meer weten? Neem contact op met Arnout. Stuur ene bericht naar arnout@busken.nl