Lees het hele artikel van Verenigingsmanagement hieronder verder!

 

Communicatiecampagnes: “Lange termijn is sleutelwoord”

 

Marketing als uitgangspunt voor communicatie. Dat is hoe veel commerciële organisaties campagnes insteken. Kijk je vanuit het perspectief van een vereniging of stichting, dan vraagt dit om een andere zienswijze.

 

Camiel Versluis, directeur Kwaliteitsregister Tandartsen (KRT), en Arnout van den Busken, eigenaar marketingcommunicatiebureau vandenbusken, gaan in gesprek over het verschil in communicatiecampagnes tussen een stichting en commerciële organisatie. Al ruim een decennium werkt KRT samen met vandenbusken.

Schakelen en doorpakken
Campagnes die in het teken staan van acties, snel schakelen en korte deadlines. Dat is de ervaring van Camiel binnen een commerciële organisatie, waar hij voor KRT actief was. “Het vraagt om omschakelen. Naast het fluctueren van budgetten, draait alles om snelheid. Snel schakelen en doorpakken, terwijl binnen verenigingen en stichtingen de lange termijn juist centraal staat.” Arnout beaamt dat. “Campagnes voor een vereniging of stichting vragen om een uitgebalanceerde en tactvolle strategie. Zij zijn de spil tussen leden en de einddoelgroep.” “Verenigingen en stichtingen communiceren met leden en leden verwachten dat je als organisatie het hele jaar aanwezig bent,” legt Camiel uit. “Er is dus ook het hele jaar door communicatie nodig.”

“Leden verwachten dat je als organisatie het hele jaar aanwezig bent. Er is dus ook het hele jaar door communicatie nodig.”

 

Massa in de niche
Campagnes binnen verenigingen en stichtingen liggen in de sfeer van voorlichting, imago en merkvertrouwdheid. Doet een stichting aan leden werving? Dan willen zij het imago creëren dat het een fijne stichting is om lid van te zijn. “Van 1 of 2 leden kan een stichting niet bestaan, eveneens niet van een lidmaatschap van een paar maanden. Als stichting wil je de massa binnen de niche bereiken. En ervoor zorgen dat leden voor een langdurig lidmaatschap gaan.” Naast ledenwerven is het bouwen aan een stabiele relatie dan ook essentieel om te blijven bestaan. Dat vraagt om een heel andere aanpak, vindt Camiel.

“Als stichting wil je de massa binnen de niche bereiken.”

 

Relatie voorop
Werkt een vereniging of stichting samen met een bureau, dan is het belangrijk dat het bureau bewust is van de achterban waarmee zij te maken hebben. Camiel: “Je ziet het niet aan de voorzijde, maar het heeft veel invloed op de communicatie. De relatie met leden op lange termijn is enorm belangrijk.” Ook in de keuze voor een bureau staat de relatie voorop. “Eigenlijk draait binnen een stichting alles om relatie. Werknemers werken er een lange tijd, wat maakt dat er ook een persoonlijke relatie opgebouwd kan worden.” Ook Arnout merkt dat de relatie verstevigd wordt door de lange samenwerking. “Wij zijn geen eendagsvlieg en bestaan al ruim 60 jaar. Dat geeft vertrouwen.”

Creatief en veilig communiceren
Een vereniging of stichting kiest vaak voor een bureau waarmee zij zich kunnen identificeren. “Een bureau van de juiste omvang, dat de kennis en stabiliteit in huis heeft en je meeneemt in het hele communicatieproces op lange termijn.” Actief meedenken dus. En creatief zijn binnen de kaders. Camiel: “Doordat je met veel verschillende leden en meningen te maken hebt, is het zoeken naar de gulden middenweg. Veilig communiceren en daarbinnen origineel en creatief zijn. Dat is de uitdaging.”


Vandenbusken is een communicatiebureau opgericht in 1961. Het bureau helpt organisaties te communiceren vanuit het hart met campagnes die raken.

Meer weten?
Wil je meer weten of wil je vrijblijvend een oriëntatiegesprek met Arnout van den Busken? Neem dan nu contact op. Bel 020 – 316 2400 of mail naar arnout@busken.nl o.v.v. “VM

NEEM NU CONTACT OP

“Wil je meer weten over vandenbusken? Bekijk dan onze website.”

 

 


vandenbusken

Burg. Stramanweg 63
1191 CX Ouderkerk aan de Amstel

Tel.: +31(0)20 316 2400
E-mail: info@busken.nl
K.v.K. Amsterdam 33147702

Privacy policy
Algemene voorwaarden