Lees het hele artikel van Verenigingsmanagement hieronder verder!

 

Creativiteit vanuit afstemming

 

Een huisstijlhandboek, strikte tone-of-voice en vast gekaderde communicatie. De corporate identity van commerciële organisaties houdt weinig ruimte over voor creatieve invalshoeken. Communicatie vanuit een vereniging omvat een heel ander kader. Hoe zit dat precies? Martijn van Eikenhorst, sectiemanager RAI Vereniging, praat erover met Arnout van den Busken, eigenaar marketingbureau Vandenbusken.

Collectieve campagnes

“Wij maken geen reclame voor RAI, wij brengen de boodschap van onze achterban onder de aandacht”, vertelt Martijn. “Dit maakt dat we vrijer en creatiever kunnen zijn in onze uitingen.” De meeste verenigingen hebben te maken met een achterban. En het doel van deze achterban is wat centraal staat in de campagnes. “Ik zet mij in voor het doel van onze leden. Het fijne daaraan is dat zij niet alles hoeven te verantwoorden richting een fabrikant of eigenaar. Er is een collectief marketingbudget beschikbaar gesteld om het gemeenschappelijke doel te bereiken. Dat biedt veel ruimte voor vernieuwing en creatieve ideeën.”

In een nieuw jasje

Vandenbusken heeft diverse imago- en activatiecampagnes voor RAI Vereniging ontwikkeld. Martijn: “Als we kijken naar de campagnes van afgelopen jaar, zien we verschillende look-and-feels. Terwijl de boodschap vanuit dezelfde branche komt. Het biedt ruimte om de boodschap telkens weer anders te kunnen verpakken.” Die vrijheid zorgt ervoor dat het creatieve proces van bureaus meer naar buiten wordt gebracht. “Dat is waar het onderscheidend vermogen wordt ontdekt.”

“Investeren in de relatie en afstemmen op de vereniging, dat is de essentie van een succesvolle samenwerking.”

 

Creativiteit is niet alles

Is de mate van creativiteit dan doorslaggevend voor een samenwerking met een bureau? Toch niet, vindt Martijn. “Ik heb vaak om de tafel gezeten met bureaus die zich bij de pitch willen profileren door creativiteit, populariteit en omvang. Vervolgens wordt er over budgetten gesproken, om daarna pas met een creatief voorstel te komen. Dan sla je wat mij betreft de plank mis.” Een bureau dat bij aanvang investeert in de relatie en zich afstemt op de vereniging, dat is de essentie van een succesvolle samenwerking. “Wat ik fijn vind, is de ruimte om met elkaar te sparren. Vervolgens komt er een creatief voorstel en daarna praten we pas over budgetten.” Arnout: “Het gaat dus om werkelijk interesse hebben, dat begrijpen en daar het creatieve proces op loslaten. In plaats van direct het creatieve proces induiken en daarin de afstemming met de opdrachtgever mislopen.”

Aansluiten bij de kern

Een vereniging wil worden meegenomen in het proces. Begrip, samenwerking en acceptatie, dat zijn volgens Martijn de kernwoorden voor een langdurige relatie. “Een bureau dat vanaf het begin zijn best doet om aan te sluiten bij mij als persoon, onze vereniging en de achterban, daarmee wil ik het gesprek aangaan. Ik ben geïnteresseerd in de creatieve oplossing. Een bureau dat enthousiast wordt van onze doelstelling en betrokken is bij het eindresultaat.”

Communicatie bij verenigingen: “lekker praktisch”

Campagnes voeren voor verenigingen. Dat is een andere tak van sport. Arnout van den Busken is eigenaar van marketingbureau Vandenbusken en heeft gewerkt aan een diversiteit van campagnes met uiteenlopende organisaties. Hij gaat in gesprek met Martijn van Eikenhorst, sectiemanager bij RAI Vereniging, over wat een communicatiecampagne bij een vereniging succesvol maakt.

Oprecht betrokken

“Onze samenwerking gaat al ver terug,” lacht Arnout. Inmiddels heeft Vandenbusken verschillende campagnes voor RAI Vereniging ontwikkeld. “Waarom weggaan als het goed zit,” reageert Van Eikenhorst. Kenmerkend aan de samenwerking is, zoals Martijn zegt, meer dan alleen een goede relatie. “Oprechte betrokkenheid zou ik het willen noemen. De personen die wij in de pitch hebben leren kennen, blijven gedurende de samenwerking betrokken. Dat is prettig. Het geeft een gevoel van vertrouwen en controle.”

Verantwoording

“Het verloop van de campagne is voor ons net zo belangrijk als voor jullie,” reageert Arnout. “Wij voelen ons ook verantwoordelijk voor het eindresultaat.” En dat eindresultaat is voor iedere organisatie anders. “De doelstelling voor een vereniging is een wereld van verschil met die van een commercieel bedrijf. Zo staat bij een commerciële campagne de ROI centraal. Iedere euro moet verantwoord worden. Bij een vereniging is dit veel softer”, aldus Martijn.

“Aan de start van de campagne moet de fundering zijn gelegd om het tot een succes te komen. Een bureau dat praktisch en gericht werkt, is daarom onmisbaar.”

 

Lekker praktisch

Hoe verloopt een campagneproces dan bij een vereniging? “Ik ben geen marketingcommunicatiespecialist,” legt Martijn uit. “Een commercieel bedrijf heeft vaak een interne marketingafdeling. Dat kennen wij niet. Dat betekent dat ik een opdracht vanuit het bestuur heb gekregen. Vervolgens schakel ik het bureau in en vertaal ik de input terug. Het is voor mij daarom van belang dat ik tijdens de pitch al wordt meegenomen in het proces. Het voorstel moet op voorhand zo praktisch mogelijk zijn ingesteld. De insteek, het begin, eind en de planning. Alles moet aanwezig zijn.”

Verwachtingsmanagement

Aan de start van de campagne moet de fundering zijn gelegd om tot een succes te komen. Een bureau dat praktisch en gericht werkt, is daarom onmisbaar. Martijn: “Besluiten binnen campagnes gaan eerst langs de leden voor akkoord. En dat is soms best een uitdaging. Het is daarom belangrijk om goed te begrijpen wat de leden precies willen.” Doorvragen dus. En investeren in verwachtingsmanagement. “Loopt een proces stroef vanwege bijvoorbeeld onvoorziene kosten? Dan heb ik dit als projectleider in een voorstadium gesignaleerd. Zo komen de leden nooit voor verrassingen te staan. Dat geeft vertrouwen.”

Duidelijke taal

De achterban van een vereniging is gebaad bij duidelijke taal, een positieve benadering en creatieve tools. Naast de boodschap van leden, speelt ook het maatschappelijk belang een belangrijke rol. “De campagnes van onze leden worden ook ingezet voor politieke doeleinden. Het is daarom belangrijk om de politieke boodschap mee te nemen in de uitingen. Als bureau moet je daartussen kunnen schakelen.”


Vandenbusken is een communicatiebureau opgericht in 1961. Het bureau helpt organisaties te communiceren vanuit het hart met campagnes die raken. Dit doen zij steevast vanuit lef en een vechtersmentaliteit! Zij laten pas los als het resultaat is bereikt.

Meer weten?
Wil je meer weten of wil je vrijblijvend een oriëntatiegesprek met Arnout van den Busken? Neem dan nu contact op. Bel 020 – 316 2400 of mail naar arnout@busken.nl o.v.v. “VM

NEEM NU CONTACT OP

“Wil je meer weten over vandenbusken? Bekijk dan onze website.”

 

 


vandenbusken

Burg. Stramanweg 63
1191 CX Ouderkerk aan de Amstel

Tel.: +31(0)20 316 2400
E-mail: info@busken.nl
K.v.K. Amsterdam 33147702

Privacy policy
Algemene voorwaarden